MOSTY

MOSTY Pierwszym mostem aluminiowym był przenośny most wojenny, pokazany na wystawie w Paryżu w 1900 r. 1). Most o rozpiętości 15 m składał się z 3 belek głównych o ciężarze po 300 kG i pomoście o ciężarze 600 kG. Nośność mostu wynosiła 3 T. Mimo że aluminium nadaje się przede wszystkim do mostów drogowych, pierwszym stałym mostem aluminiowym był most kolejowy, wykonany w r. 1946 nad Grasse River koło Masseny w Stanach Zjednoczonych 2). W celu zebrania doświadczeń dla porównania pracy aluminium stali w konstrukcjach mostowych wykonano 5 przęseł mostowych ze stali, a jedno z aluminium. Belki główne wszystkich przęseł o rozpiętości po 30,5 m ukształtowane są jako blachownice, przy czym ze względu na ugięcie przęsło aluminiowe jest o 300 mm wyższe od przęseł stalowych . Ciężar własny belki głównej aluminiowej wynosi 24 T. przy ciężarze 58 T belki stalowej uzyskuje się 59% oszczędności. [patrz też: Grzejniki retro, Serwis urządzeń grzewczych, Grzejnik dekoracyjny łazienkowy ]

Powiązane tematy z artykułem: Grzejnik dekoracyjny łazienkowy Grzejniki retro Serwis urządzeń grzewczych